tisdag 20 maj 2014

Dag 19, varför har jag hund?

Snart slut på listan!

Så, varför har jag hund? Frågan borde nog vara "hur skulle jag klara mig utan hund?", men jag får väl försöka förklara vad det betyder för mig att ha hund..

Jag har alltid älskat djur men var faktiskt hundrädd när jag var liten. Efter att ha lärt känna en hund som tillhörde en vän till familjen gick det dock snart över och kort därefter skaffade vi själva en labbe. Man kan inte vara rädd för en labradorvalp!  :)

Sedan dess har jag vetat att jag vill leva med hund, även om det dröjde många år innan jag kunde förverkliga det.

Att ha hund för mig är mer än ett intresse, det är en livsstil (för att använda en klyscha..) och mycket i mitt liv kretsar kring hundägandet och allt som följer med det.

Jag planerar mina veckor kring träningar och tävlingar, jag sitter i styrelsen i min klubb, jag är medlem i VOOV (en förening som hjälper till med jourhem åt djur vars ägare lever i skyddade boenden då de försöker ta sig ur våldsamma och destruktiva förhållanden, se http://voovhem.wordpress.com/ ) och flera av de vänner jag umgås mest med är folk jag träffat genom hunderiet.

Jag älskar att ha hund i hemmet, nån som alltid finns där, alltid är glad och alltid älskar en oavsett hur man mår eller ser ut.. Jag älskar att gå långa promenader, att träna hund, att få se dem jobba... Jag älskar att bli väckt av en blöt puss och en viftande svans, att ha en varm liten kropp bredvid mig i tv-soffan, jag älskar att göra min hund glad.

Jag mår så otroligt mycket bättre med hund i mitt liv, och jag vet att jag är en bra matte som får min hund att må bra också. Jag kan inte föreställa mig mitt liv utan hund. Tvärtom faktiskt, jag vill ha fler!  :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar